Nieuws
Vezel- en notenconsumptie in de tienerjaren goed voor borstgezondheid
Borstkanker is wereldwijd de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Een recent onderzoek van de Harvard universiteit laat zien dat het eten van relatief veel vezels en noten tijdens de tienerjaren de kans verkleint op het ontwikkelen van zogenoemde Benigne Borstafwijkingen (BBA) op latere leeftijd. Het is bekend dat vrouwen met BBA een hoger risico hebben op borstkanker.
lees verder >
Positieve effect van walnoten en vette vis op hartgezondheid verschilt
Vis en walnoten zijn beide bekende voedingsmiddelen voor het gezond houden van je hart, omdat ze omega-3-vetzuren bevatten. Niet iedereen eet echter vis of noten, zoals vegetariërs of mensen met een allergie. De onderzoekers van de Amerikaanse Linda Loma Universiteit waren benieuwd of noten en vette vis een vergelijkbaar effect hebben op de hartgezondheid. Daarom deden ze recent een onderzoek naar het effect van beide omega-3-bronnen.
lees verder >
Noten kunnen een positief effect hebben op hypertensie
Het is heel aannemelijk dat dagelijkse consumptie van noten het risico op hypertensie kan verlagen. Het hoge gehalte aan magnesium, kalium en onverzadigde vetzuren samen met het lage gehalte aan natrium in onbewerkte noten, zijn factoren die mogelijk een rol in dit proces spelen. Een recente studie heeft echter geen bewijs kunnen vinden dat notenconsumptie hypertensie helemaal kan voorkomen.
lees verder >
Kans op depressie mogelijk lager door eten van noten en fruit
Een Mediterrane voeding kan mogelijk het risico verlagen op een depressie. Dit wordt geconcludeerd in een recente Spaanse studie, waaruit bleek dat personen die op Mediterrane wijze aten 40 tot 50% minder kans hadden op een depressie. Het eten van fruit en noten lijkt een belangrijke factor: personen met een hoge inname hadden al een 30 tot 40% lagere kans op een depressie.
lees verder >
Paranoten spelen mogelijk een beschermende rol bij de ontwikkeling van kanker
Paranoten kunnen een preventieve rol spelen bij de ontwikkeling van kanker. Dit blijkt uit een recente review van onderzoeker Yang. In zijn review vatte Yang de uitkomsten van verschillende studies samen die keken naar de mogelijke beschermende werking van paranoten op het ontstaan van kanker.
lees verder >










